Keresés

Miért is írjunk üzleti tervet? 4+1 érv az üzleti terv mellett.


Joggal merülhet fel a kérdés egy kezdő vállalkozónál, vagy annál aki még csak ötlet fázisban van. Bizonyára mindenkinek a fejében ott a következő projektjének az ötletcsírája és úgy van vele: "Minek is hosszasan tervezgetni, amikor már tudom mit akarok csinálni?". Persze lehet így is kezdeni, de biztosíthatlak, hogy ennél a módszernél sokkal több a kockázat.

Nézzük, miért éri meg üzleti tervet kidolgoznod?


1. A gondolat és a szó elszáll, míg a papírra vetett ötlet megmarad.


Fogadjunk, hogy ezerszer hallottad már, hogy "Írd le, mert elfelejted!". A vállalkozásoknál ez halmozottan is igaz, nehéz fejben tartani azt a sok-sok apró tényezőt ami a működésnél elengedhetetlen. Például milyen beszállítóktól mely terméket kell beszerezni, vagy mik azok a csatornák,ahol az eladást tervezzük. Lehet, hogy ezek nem tűnnek túl nagy kaliberűnek, azonban, ha ezeket útközben akarjuk kitalálni, vagy csak fejben van, súlyos pénzeket veszíthetünk, vagy túl sok időt rabol el a mindennapjainkból, ahelyett, hogy a tényleges operatív feladatokra tudnánk koncentrálni. Sokkal egyszerűbb egy leírt tervhez visszatérni, vagy abból indulni, mint ha az egészet fejből, majdhogynem improvizálva akarnánk megoldani.


2. Meglehet, hogy a vállalkozásod felét találtad ki.


Megvan a terméked? Tudod, hogy mennyiért adod el? Tisztában vagy vele, hogy hol fogod eladni? Ha ezt a 3 kérdést meg tudod válaszolni, azt hiheted, hogy nyert ügyed van, indulhatsz is, ez azonban kicsit elhamarkodott döntés lenne. Szükségünk van eltervezni azt, hogy miért annyiért szeretnénk árulni, honnan szerezzük be a termékeket, hány beszállító áll rendelkezésünkre, mennyi terméket kell eladnunk, ahhoz hogy elérjük a fedezeti pontot, hány versenytársunk van, ők milyen árakon dolgoznak... és még sorolhatnám. Ezekre a választ menet közben próbáljuk kitalálni, minden bizonnyal sok pénzt és/vagy ügyfelet fogunk veszteni a lassú kiszolgálás vagy rosszul megválasztott árképzés miatt.


3. Befektetést is könnyeben találsz.


Üzleti terv nélkül a befektetők -vagy akár a bankok- szóba sem fognak veled állni. Egy jó terv elengedhetetlen ahhoz, hogy komoly befektetőket találhass a vállalkozásodnak. Lehet, hogy egy lehengerlő 30 másodperces pitch-el felkelted a figyelmet, de mint tudjuk valamivel alá kell azt is támasztani. Egy későbbi cikkemben lesz szó arról is, hogyan építs fel egy bombabiztos üzleti tervet.


4. Jobban megismered és magadénak érzed a vállalkozást.


Afelől nincs kétség, hogyha elkezded felvázolni saját magadnak az ötletedet és egyre jobban beleásod magad a részletekbe, magabiztosan fogod tudni előadni a terved és a felmerülő kérdésekre is gyorsabban és részletesebben fogsz tudni válaszolni. Ráadásul valahogyan bele fogod tudni rakni a névjegyed és amint végeztél az egész ötleted már nem fog távolinak tűnni.


+1 Mert jó érzés.


Ez a pont kicsit kilóg a többi közül. Van akinek az egész tervezés kínszenvedés és nem is akar róla hallani, de vannak akik (köztük én is :) ) élvezik és imádnak kezdő vállalkozásokkal tervezni és foglalkozni. Van egy ahhoz nem fogható megkönnyebbülés, amikor a sok apró építőkockából megszületik a végleges üzleti terv.


Akár csinálsz tervet akár nem, remélem érthető és élvezhető volt ez a pár pont.

Sok sikert kívánok a vállalkozásodhoz!

71 megtekintés

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése