Keresés

Milyen egy jó üzleti terv?


Üzleti terv készítés

Most már, hogy tudjuk, hogy miért érdemes egy üzleti tervet elkészíteni, nézzünk meg egy pár tulajdonságot, ami az összes sikeres üzleti tervet jellemzi.

Habár el kell, hogy mondjam, hogy ezek a tulajdonságok majdnem mindegyik tervet jellemzik, nem szabad megfeledkezni, hogy egy-egy konkrét célra más-más követelmények vonatkozhatnak.

Forrás: WIX site pictures


  • Jól átgondolt és összeszedett

Fontos, hogy ne siessük el a tervezést, mivel nem szerencsés átsiklani a részletkérdéseken. Személy szerint szeretem kisebb részekre (2, maximum 3 fejezet) bontani a tervet, és azokat a részeket apránként összeszedni közösen, hogy a legtöbb részlet ki legyen dolgozva. Jó megközelítés a könnyebb részekkel kezdeni, ilyen például a szervezeti struktúra, vállalkozók tulajdonságainak és tudásának felsorolása és az operatív terv (a napi folyamatok leírása), ezáltal könnyebb elkapni a fonalat. A legtöbb üzleti terv körül-belül 9-12 ponton kell, hogy végig haladjon. (Ezzel kapcsolatban egy majdani írásomban fogok beszélni.)

  • Részletes

Külön pontot érdemel, mivel sokszor tapasztalható, hogy sokaknak csak a fejében vannak meg a kulcs-részletek, amik papírra vetése nélkül az olvasóban nagyon sok kérdés merülhet fel a terv áttanulmányozása után. A "majd lesz valahogy" részeket hanyagolni kell, inkább válasszunk ki egy megoldást, amit leírunk, mert sokkal jobban néz ki, ha van tartalom, és ne feledjük, hogy ez csak egy terv, az élet nagy eséllyel felül fogja írni. A vállalat összes pontját érdemes a vásárlói és saját szemmel végiggondolni, milyen folyamatok zajlanak le egy vásárlás/bérlés/szolgáltatás stb. folyamán. Figyelni kell mind a direkt (amit a vásárló észrevesz) és indirekt (amit a vásárló nem vesz észre) történésekre.


  • Ábrákkal, kimutatásokkal és megfelelő tördelésekkel tagolt

Mint az élet többi területén, itt is alkalmazható a 80-20-as szabály, habár kicsit másképp. A terv kitöltésénél és értékelésénél 80%-nak számít a tartalom és csak 20%-nak a kinézet. Az a 20% pedig szerencsés esetben releváns, a szektorhoz kapcsolódó adattáblákat, kimutatásokat és vizuális ábrákat tartalmaz. Lehet saját szerkesztés, vagy akár más hiteles forrásból származó is lehet (ezeket érdemes forrásmegjelöléssel ellátni). Azt tanácsolom, hogy használjunk pasztel színeket a táblázatoknál és kimutatásoknál, ezekkel a végeredmény sokkal ízlésesebb lesz.

Ezen felül, a jól eltalált szöveges tördelésekkel a mondandónkat tudjuk logikailag behatárolni, ezáltal olvashatóbb és fogyaszthatóbb lesz az egész munka.


  • Letisztult

Ajánlatos egy könnyen olvasható fontot választani, a karakterméretek 12-14 között választandóak és a 1,5-es sorköz is segíti a könnyebb befogadást. A kiemelésekkel óvatosan kell bánni, maximum egy fajtát javasolt használni. A karakterszíneket nem szabad variálni, egyetlen kiválasztott színt érdemes használni, ami a feketéhez nagyon hasonló kell ,hogy legyen. A betétlapon és a fejezetcímeknél lehetséges eltérni, viszont itt is figyelni kell, hogy a szövegek könnyedén láthatóak maradjanak.

A képek használatával is óvatosan kell bánni, ha a témához szorosan kapcsolódik, magas felbontású, és nem túl személyes, akkor érdemes lehet beletenni. Nem érdemes ezeket arra használni, hogy a terv több oldalt töltsön ki.

A terjedelem minimum 10, de összetettebb cégeknél akár 50-60 oldal is lehet.



Ha ezeket a támpontokat sikerül megfogadni, akkor garantálhatom, hogy nagyon jó irányba lehet vinni a tervet. Azonban, ha szeretnéd professzionális segítséggel venni ezt az akadályt, keress bátran!



203 megtekintés